dd
Inspirujące Kobiety Sukcesu Oferta Custom Publishing/Public Relations
Magazyn Okazje w sklepie PrezesKa!
Jak rozbudzić w sobie motywację, aby chciało się nam tak, jak chce nam się nie chcieć? Oto 5 sprawdzonych strategii

Każda/-y z nas miewa gorsze momenty, jest zmęczona/-y, boryka się z problemami w pracy lub domu. Jedyne o czym wówczas marzymy, to rozsiąść się wygodnie na kanapie z książką i gorącą herbatą w ręku lub co gorsza z pilotem od telewizora. Prawdą jest, że stan obniżonej energii lub zwyczajnego lenistwa dotyczy każdego, a motywacja nie jest ani cechą wrodzoną, ani nabytą , ani też daną nam na zawsze. Jak powiedział znany mówca motywacyjny „Z motywacją jest tak, jak z czystością. Jeśli chcesz ją utrzymać, musisz o nią dbać codziennie”.

Jak więc rozbudzić w sobie motywację, aby chciało się nam tak, jak chce nam się nie chcieć? Oto 5 sprawdzonych strategii – radzi Joanna Marszał – Šesták, Life and Business Coach (na fot.).

Strategia numer 1 – NIE NARZEKAJ

Wiem, wiem. Wszyscy inni mają łatwiej, lepiej i wygodniej, tylko Tobie zawsze pod górkę. To również nie Twoja wina, że brak Ci motywacji. To wina Twojego szefa, męża/żony, dzieci lub pogody. Większość ludzi tak właśnie użala się nad sobą i tłumaczy sobie swoją bierność. Musimy zrozumieć, że wszyscy ludzie napotykają w życiu przeszkody, ale to sposób radzenia sobie z tymi przeszkodami określa, kim jesteś i co możesz w życiu osiągnąć. Uświadom sobie, że ciągłe narzekanie w niczym nie pomaga, a jedynie wysysa z Ciebie ostatnią energię! Jeśli naprawdę chcesz zrealizować to co sobie zaplanowałaś/-eś, gdy tylko dopadnie Cię spadek motywacji, zamiast szukać kolejnej wymówki i demotywować się jeszcze bardziej, szukaj wszelkich sposobów, aby tę motywację odnaleźć, a najlepiej powtarzaj sobie poniższe strategie.

Strategia numer 2 – OKREŚL KORZYŚCI

Doskonale wszyscy wiemy, że są czynności w naszym życiu, do których motywować się nie musimy. Jeśli jesteśmy głodni lub zmęczeni, to raczej nie potrzebujemy motywacji, aby coś zjeść lub położyć się spać. Gdy więc nasza potrzeba wynika z potrzeb fizjologicznych, wówczas większość z nas nie ma problemów z motywacją. Problem pojawia się wtedy, gdy chcemy dokonać czynności, które moglibyśmy zakwalifikować do potrzeb wyższego rzędu, a więc na przykład ambicji. Jeśli chcemy schudnąć, to zrzucenie kilku kilogramów raczej nie jest sprawą życia lub śmierci i teoretycznie Twój świat się nie zawali tylko dlatego, że masz trochę więcej tłuszczyku. Aby mieć motywację w takich sytuacjach konieczne jest wyrobienie sobie nawyku myślenia w kategoriach korzyści. Za każdym razem, gdy masz spadek motywacji zadawaj sobie pytanie: “Co mi to da, jeśli to zrobię?”. Posługując się naszym przykładem “Co mi to da, jeśli schudnę?”, być może schudnięcie pozwoli Ci akceptować siebie, stać się wysportowaną i atrakcyjną osobą, być podziwianą przez innych, a może dostać lepszą pracę. Takie podejście pozwala Ci zapomnieć o trudnościach i wymówkach, a skupić się na końcowym rezultacie, i tym samym mieć motywację do działania.

Strategia numer 3 – PRZYGOTUJ PLAN MINIMUM

Każdy cel, który chcemy zrealizować, a który wykracza poza nasze codzienne czynności, wystawi nas na próbę. U każdego pojawią się gorsze dni, w których coś nie pójdzie po naszej myśli, w których coś lub ktoś nawali lub w których najzwyczajniej pogoda nie dopisze lub się rozchorujemy. Dlatego też zawczasu przygotuj sobie plan awaryjny. Jeśli Twoim celem jest na przykład regularne uprawianie sportu, to zamiast normalnego 30 minutowego treningu, Twoim planem minimum może być 10 przysiadów i 15 brzuszków. Kiedy więc przyjdzie dzień, w którym z powodu zmęczenia, przygnębienia lub wahań nastroju będziesz mniej produktywna/-y, wystarczy, że zadbasz o to minimum. Pozwoli Ci to nie wypaść z rutyny, nie mieć wyrzutów sumienia, że się poddałaś/-eś i przede wszystkim, mieć motywację do działania.

Strategia numer 4 – ZNAJDŹ SWÓJ MOTYWACYJNY CYTAT LUB MOTTO

Jako istoty ludzkie mamy wrodzoną zdolność do dostrzegania negatywnych stron sytuacji. I to właśnie wtedy nasz mózg podsuwa nam negatywne myśli typu “po co Ci to?”, “i tak Ci się nie uda”, “nic się nie stanie, jeśli dzisiaj odpuścisz”, “inni tego nie robią i żyją, więc po co Ty się starasz?”, które odciągają nas od naszych postanowień. Warto więc przygotować sobie kontr- atak dla naszych myśli. Niektórym osobom pomaga cytat napisany wielkimi literami w widocznym

miejscu, na który mogą spojrzeć, gdy tylko pojawiają się gorsze dni. A niektórzy wolą powtarzać sobie jakieś motto w myślach. Moje ulubione powiedzenie to “Dziś zrób to czego innym się nie chce, a jutro będziesz miał to czego inni pragną“. Często powtarzam sobie również “Nie tylko Tobie się nie chce, a inni jakoś dają radę”. Poszukaj więc stwierdzeń, które Ciebie inspirują i nie wahaj się ich użyć w kryzysowych sytuacjach.

Strategia numer 4 – ZNAJDŹ SWOJĄ IDEALNĄ PRZESTRZEŃ

W dzisiejszym świecie rozpraszaczy, jak telewizja, you tube, czy portale społecznościowe, bardzo trudno jest pozostać skupionym na swoim zadaniu. Dlatego kluczowe jest stworzenie sobie warunków, w których możesz zrobić to co sobie zaplanowałaś/-eś. Zostań sam na sam ze swoim zadaniem i zrób wszystko, aby nic Cię nie rozpraszało. Zamknij się w pokoju, wyłącz telefon, komputer lub poproś kogoś, aby zmienił Ci hasło do Facebooka. Jeśli w Twoim domu współlokatorzy lub rodzina wciąż coś od Ciebie chcą, znajdź sobie cichą kawiarenkę w Twojej okolicy, do której możesz iść na kilka godzin i w której możesz pracować w spokoju. Jeśli pracujesz z domu, a zamiast pracować zajmujesz się praniem i gotowaniem, wówczas skorzystaj z biura coworkingowego. Jeśli potrzebujesz motywacji w sporcie, a tracisz ją wraz z wejściem do mieszkania, może warto wziąć strój sportowy ze sobą i udać się na siłownie lub zajęcia grupowe wcześnie rano lub od razu po pracy. Zdefiniuj jakie czynności i jakie miejsca odbierają Ci motywację i znajdź taką przestrzeń, którą automatycznie będziesz kojarzyć z miejscem do działania.

Strategia numer 5 – WIZUALIZUJ REZULTATY TWOICH DZIAŁAŃ

Bardzo trudno jest nam być zmotywowanym do czegoś, czego nie możemy dotknąć ani poczuć, a tak jest prawie ze wszystkimi celami. Jeśli chcesz schudnąć, to musisz przestrzegać diety i uprawiać sport regularnie przez conajmniej kilka miesięcy, aby zobaczyć pierwsze rezultaty. Jeśli chcesz dostać lepszą pracę, najprawdopodobniej zajmie Ci sporo czasu na podniesienie kwalifikacji lub na proces rekrutacyjny w innych firmach. Jeśli marzysz o własnym biznesie, to przed Tobą dość długa droga zanim pojawią się pierwsze poważne dochody. To sprawia, że bardzo łatwo jest się poddać, gdy coś nie idzie po naszej myśli. Aby rozbudzić swoją motywację w takich sytuacjach, warto wizualizować sobie, jak będziesz wyglądać lub jak będziesz się czuć, gdy już to zrealizujesz. Pomocne jest tutaj stworzenie swojej mapy celów. Potrzebna jest o tego większa kartka papieru, wycinki z gazet lub Twoje zdjęcia przerobione w wybranym programie do zdjęć. Jeśli chcesz schudnąć, to wyklej kartkę pięknym zgrabnym ciałem i przyklej tam zdjęcie Twojej twarzy. Jeśli marzysz o nowej pracy, stwórz obraz siebie na nowym stanowisku – jak chcesz wyglądać, jak jesteś ubrana, co robisz, ile zarabiasz. Taka mapa celów pozwala za jednym spojrzeniem przypomnieć sobie do czego dążymy i zapobiega utracie motywacji.

Choć wszystkie powyższe strategie mogą brzmieć dla Ciebie przekonywująco i będziesz je powtarzać w kryzysowych sytuacjach, to niestety i tak mogą pojawić się dni, że nic nie będzie w stanie rozbudzić w Tobie motywacji. Wówczas nie ma co biczować siebie samej/-go i powtarzać jaka/-i jesteś beznadziejna/-y, ale lepiej zaakceptować, że każdy ma gorsze dni. Warto ten czas wykorzystać na naładowanie baterii. Może to właśnie tego dnia stworzysz swoją mapę celów lub poszukasz inspirujących cytatów, a może położysz się wcześniej spać lub ugotujesz pyszne, zdrowe danie. Najważniejsze to wykorzystać dzień Twojej słabości na takie czynności, które pobudzą Twoją motywację w dniu następnym i nigdy się nie poddawać. Bo jak powiedział Michael Jordan “jeśli raz się poddasz, to może stać się to Twoim nawykiem”.

Joanna Marszał – Šesták. Life and Business Coach, od kiedy zdobyła swój dyplom coacha w Londynie wspiera kobieta w Polsce i za granicą w podejmowaniu decyzji o zmianach. Wierzy, że każda kobieta zasługuje na sukces i życie na własnych warunkach. W swoim innowatorskim programie NovaJa pomaga kobietom uwierzyć w siebie, zmotywować się do działania i zaprogramować się na sukces. Prywatnie propagatorka biegania i zdrowego stylu życia. Wraz z mężem i synkiem mieszka w Pradze.

kontakt: http://novaja.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *